Klassiskt. Men inte roligare för det

En av de tristaste saker jag vet är personer som gnäller – till vilka jag nu kommer att sälla mig. Genom gnäll, helt enkelt.

Varför? Jo, därför: Jag blir så låg av att min sambo inte gör det. Det är då lika med det vardagliga. Plocka undan efter maten (hahaha), ta undan tallrik man ätit på från vardagsrummet, ställa in mat i kylen, ställa in dvd:er som minsta barnet raidat ut från ett skåp, plocka bort leksaker, hänga upp jackor, klippa naglar på barn, se till att samma barn har med sig vantar, väskor mm som behövs och att persedlarna (inklusive älskade gosedjur) inte glöms kvar på diverse ställen och sedan ohjälpligt är borta, köpa nya vantar, mössor, väskor när de vanliga försvunnit pga att en förälder (vilken kan det vara? – ”De måste ju kunna hålla ordning på sina saker själva”, är en ledtråd), ja, att barnen överhuvudtaget har kläder och skor som de kan använda.

Men jo. Han tvättar. Handlar. Parkerar om bilen. Viker och stoppar in den rena tvätten? Nja. Någon gång.

Ändå – så tycker han att han gör så otroligt mycket hela tiden. Och jag. Jag blir den tappade sugen personifierad. Och sur. Varpå han blir sur på mig.

Klassiskt. Och trist så att det bara skvätter olust om det.

Uppdatering (20100118):

Nu måste jag faktiskt revidera detta. Min käre sambo har arbetat hårt i hemmet under flera veckor nu. Jag kliver tillbaka, surar, sover, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag gör. Resultatet är dock tydligt: sambon har verkligen utfört mycket hushållsarbete. Vad ska jag säga? *Lycklig*, kanske? Ta steget tillbaka-strategin ger utdelning! På vissa delar av hushållet, åtminstone.

Kommentera

